Alla inlägg under juli 2013

Av Nova - 13 juli 2013 20:46

I förrgår var vi på valpkurs igen. Jag var inte alls lika närvös som förra gången och inte Samba heller. Men vi behöver verkligen träna på att gå fint i koppel. Samba är väldigt stor, hon går dit hon vill och bryr sig knappt om det är någon i andra änden. Jag är ju rätt svag också så det är nog ingen bra kombination. Jag skriver snart lite mer om vad vi gjorde på kursen och hur det gick men känner mig lite febrig just nu så jag orkar inte.


Har någon tips på hur man tränar hunden/valpen att gå fint i koppel så får ni gärna skriva det i komentarer     

Av Nova - 9 juli 2013 08:52

Vet inte om jag har gett er länken till Sambas uppfödare? Här kommer den iallafall  http://www.terahof.se/

 

Av Nova - 7 juli 2013 22:04

  


Samba har precis tagit bollen ifrån mig och tänker fly när mamma fotar henne.


 

Vår fina vakthund.

Nybadad 

 

Nybadad, fluffig och söt Samba.  

Av Nova - 7 juli 2013 21:20

Idag var Samba och jag på valpkurs. Oj vad nervös jag var, det är ju min första hund och jag vill så gärna vara en bra ägare. Vi var uppdelade i grupper, ungefär 6st i varje grupp. De som var i min grupp såg trevliga ut. Först så fick man leka med hundarna. Medans man lekte med hundarna skulle en kursledare(heter det så?) tittade på och prata lite med ägarna om lite olika tips. Just idag när vi hade kurs så blev det jätte varmt och stackars Samba som har svart päls blev jätte varm och trött så hon orkade knappt leka. Men jag berättade att hon ville leka hela tiden hemma och att det inte brukar vara något problem.


Nästa sak var att vi skulle stå med våra hundar och vänta på ögonkontakt. När man fick ögonkontakt skulle man belöna hunden. Vi var först men tror du inte att Samba sätter sig och bajsar en riktig hög när kursledaren kommer? Haha jag som var så nervös trodde ju att jag skulle smälla av. Men Samba kunde ju inte hjälpa det. Jag plockade upp och fick vänta tills kursledaren kom till oss igen. När det var vår tur igen så fick jag vänta i några minuter men efter en stund så fick jag ögonkontakt. Jag gick fram till Samba och belönade henne. Kursledaren sa att det var bra men att jag skulle låta Samba komma till mig nästa gång. Sedan var det paus och man fick ge sina hundar vatten. Samba var så trött och varm att hon somnade i pausen.


I nästa del så skulle hunden få göra olika saker t.ex gå upp på en planka. Det första var att hunden skulle gå igenom en tunnel. Kursledaren höll i Samba medans jag gick runt tunneln. Sen tittade jag in i tunneln och kallade på Samba. Samba sprang till mig direkt. Detta gjorde vi två gånger.

Nästa sak var att hunden skulle gå på en presenning. Samba tyckte inte att det var något konstigt utan gick över. När man skulle gå tillbaks så skulle man stanna i fem sek och belöna hunden, det gick bra.

Nu skulle hunden gå upp på en planka och sedan hoppa ner. Samba ville inte gå upp på plankan så jag fick belöna när hon hade framtassarna på istället.

Efter det så skulle hunden ställa framtassarna på en balanssak. Det tyckte Samba var helt onödigt och gick runt den istället för att få belöning. Så det gick inte så bra.

Sista grejen var att hunden skulle få ställa sig i en vagn som rörde sig. Samba är så stor nu så jag kan knappt bära henne men tillslut lyckades jag få upp henne i vagnen. De sa att hon verkade lite nervös över att stå i vagnen så att man nog borde låta bli att röra på den.


Nu fick mamma ta Samba medans man gick in i klubbhuset och pratade om dagen och vad som man fick i läxa. Läxan var att man skulle läsa kap 4 i en bok om hunduppfostran. Passar mig perfekt eftersom att jag älskar att läsa :)

Av Nova - 7 juli 2013 20:49

Nu har jag äntligen hittat lösenordet till bloggen. Jag lyckades tappa bort lappen där jag skrivit upp lösenordet 


I början på juni så var pappa ute med Samba i trädgården. Då kommer mamma ut, Samba blir jätte glad och springer mot mamma. När Samba är framme vid mamma så hoppar hon, vi hade läst att och man vill få valpen att sluta hoppa så ska man vända ryggen mot valpen så mamma gjorde som vi hade läst. Hon vänder sig om och Samba hoppar. Olyckligtvis så fasnar Sambas hörn tand i mammas skärp. Hon ligger ner och gnäller. Det blöder och mamma tar in Samba. Jag tittar på tanden, halva tanden är borta och man kan se pulpan. Men efter några timmar så verkar Samba inte ha ont längre och hon tuggar med den sidan som den skadade tanden är.

Nästa dag ringer mamma och beställer en tid hos veterinären.


Lite senare:

Nu är vi framme vid veterinärkliniken, vi sätter oss i väntrummet. En sköterska visar in oss på ett rum och tar Sambas tämp. Hon har inte feber. Sköterskan säger åt oss att vänta medans hon hämtar veterinären. Veterinären är en snäll kvinna som ger Samba flera godisar, Samba äter upp alla godisar och tittar efter fler. Veterinären tittar på tanden. Hon säger att det är en tand som Samba snart kommer att tappa så man behöver inte göra något åt det. Vi pustar ut och säger hejdå. När vi är ute i väntrummet så köper vi nytt godis och vuxenfoder till Samba. Det fodret heter Specific.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Detta är en dagbok om hunden Samba som är en hovawart. Här kan du läsa om allt lilla Samba hittar på och hur vi uppfostrar henne från dag ett.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards